
OMISSIONS AND DISTORTIONS 
IN HUNGARIAN PUBLIC SERVICE
MEDIA COVERAGE OF MIGRATION 

WRITTEN BY:
Marcell Lőrincz, 
assisted by 
Hungarian 
Journalists
EDITED BY:
Get The Trolls Out!

 

A Centre for Independent Journalism (CIJ) Report 



Case studies: 3 news reports broadcast by M1, the main news
channel operated by Hungary’s public service media
conglomerate MTVA.
Case studies show systematic anti-Muslim and ani-migrant
bias in coverage of migrant issues in Western Europe.
M1 fails to follow the Public Service Codex and professional
best-practice by Conflating “migrant” with “Muslim”.
Representing all Muslims as violent, lazy and a threat to
‘Western/Christian values’. 
Never giving voice to members of migrant/Muslim
communities in question. 
Failing to challenge and amplifying unsubstantiated anti-
migrant and Islamophobic opinions of pro-government
‘experts’ in Hungary and far-right activists abroad.

Key Findings

"The Center for Independent Journalism (CIJ) is a non-profit and
non-political organisation aiming to promote ethical, fact-based
journalism and independent media in Hungary."

Introduction
Hungary’s public service broadcaster MTVA consistently omits
facts and distorts the truth in its coverage of migration issues in
Western Europe, concludes this CIJ study after analysing editorial
practices at MTVA’s 24-news channel M1 through three case
studies. This analysis was undertaken by Marcell Lőrincz, co-
author of a 2018 analysis “Origo Spreads Panic” for Index.hu,
Hungary’s most popular independent media outlet at the time. 

https://nmhh.hu/dokumentum/169246/kozszolgalati_kodex_2016_januar_1_tol.pdf
https://nmhh.hu/dokumentum/169246/kozszolgalati_kodex_2016_januar_1_tol.pdf
https://index.hu/kultur/media/2018/04/28/migransfrasz_az_origon/
https://www.euronews.com/2020/07/22/editor-in-chief-of-index-hu-fired-just-weeks-after-company-said-its-independence-was-in-da
https://www.euronews.com/2020/07/22/editor-in-chief-of-index-hu-fired-just-weeks-after-company-said-its-independence-was-in-da


According to public opinion in Hungary, the country’s state media
have been controlled by the party of government (Fidesz) in the
past weeks, months and – dare we even say – years. 
 
From opposition parties’ press releases to political demonstrations
on Kunigunda útja, where MTVA is located, state media frame
every public event in line with government ideology. 

A recent investigation by Radio Free Europe offered powerful
evidence that pro-Fidesz bias is not merely present in MTVA
output, but is an explicit requirement of its editorial policy. 

Context

MTVA representatives either leave such criticism without comment
or claim that they adhere to the BBC guidelines on objectivity
when putting together news content. In light of this, it is important
to examine what professional standards are used by Hungary’s
public news channel M1 in preparing its news reports and whether
these correspond to the principles laid out in the Public Service
Codex, Hungarian guidelines for public service media. 

https://www.szabadeuropa.hu/a/szerkesztoi-utasitas-a-koztevenel-ebben-az-intezmenyben-nem-az-ellenzeki-osszefogast-tamogatjak-mtva-fidesz/30940923.html
https://444.hu/2020/03/02/mtva-a-kozmedia-a-bbc-szerkesztoi-es-hirszerkesztesi-alapelveit-koveti
https://nmhh.hu/dokumentum/169246/kozszolgalati_kodex_2016_januar_1_tol.pdf
https://nmhh.hu/dokumentum/169246/kozszolgalati_kodex_2016_januar_1_tol.pdf


MTVA representatives either leave such criticism without comment
or claim that they adhere to the BBC guidelines on objectivity
when putting together news content. In light of this, it is important
to examine what professional standards are used by Hungary’s
public news channel M1 in preparing its news reports and whether
these correspond to the principles laid out in the Public Service
Codex, Hungarian guidelines for public service media. 

Method
In the three case studies that follow (a news segment on street
protests in Malmö, an analysis of a study into youth radicalisation
in Britain and a live report from a Berlin school), we examine M1’s
coverage of migration in Western Europe from the point of view of
professional ethics and standards. To this end, this analysis does
not address the question of which political narratives are driving
the content of news reports we examine. The news reports
analysed were chosen from content flagged under the Get the
Trolls Out! (GTTO) project, run by CIJ in Hungary.

https://444.hu/2020/03/02/mtva-a-kozmedia-a-bbc-szerkesztoi-es-hirszerkesztesi-alapelveit-koveti
https://nmhh.hu/dokumentum/169246/kozszolgalati_kodex_2016_januar_1_tol.pdf
https://getthetrollsout.org/the-project
https://getthetrollsout.org/the-project
https://getthetrollsout.org/the-project


Case Study 1. Distorted News Segment About ‘Muslim
Riots’ in Malmö and Activists Who Burn the Qur’an

because They Worry about Freedom of Speech 

First, let us take a close look at an M1 news segment from 29th
August 2020 (link to this report on the website of MTVA’s main
news programme M1 Hirado, can be found here) about protests in
the Swedish port city of Malmö, which took place the previous day.
We chose this item because a news segment summarising a
particular event is a basic format of news broadcasting. This case
study provides good insight into how events related to migrants in
a foreign city, which descend into violence, are presented to
Hungarians watching public service media, when the journalists
do not follow the basic rules of their profession. 

https://www.youtube.com/watch?v=7DbCqzc0ZUY
https://hirado.hu/kulfold/cikk/2020/08/29/eroszakos-zavargasok-malmoben


a) Framing Muslims as Thugs from the Start 
The presenter’s introduction opens with the following words: “More
than 300 young Muslims rioted in the city, started fires and
attacked the police while shouting ‘Allahu Akbar’ — God is the
greatest.” This sentence immediately manipulates the viewers to
believe that “Muslims” started the trouble, rioting and shouting
“Allahu Akbar.” 

Only in the third sentence of the introduction do we learn that the
rioting might not have been the start of these events, but, perhaps,
happened halfway through: “In the morning an anti-Muslim
demonstration was announced in the city, which the police did not
allow to go ahead as they could not ensure the participants’
safety.”

b) Qur’an Burnings as Real Catalyst for Violence 
To the unsuspecting viewer this might suggest that the safety of
individuals wanting to demonstrate against migrants would be
under threat from ‘the Muslims.’ In reality, some demonstrators
had been setting fire to the Qur’an in broad daylight – which does
not excuse the violence that followed. Some Muslim residents
responded by coming out to the streets for a counter
demonstration. While we learn this later in the report, the
sequence of events is not made clear in the introduction. We
consider it a serious professional error for an introduction
summarising a series of demonstrations and
counterdemonstrations to focus on only one of these, and, in
addition, to present it in a negative light. 

After the introduction, the camera cut away from the presenter in
the studio to recorded footage of the events in Malmö the previous
day. The first thing we were shown is footage of the Qur’an being
set alight. From a professional point of view, this is the right
starting point, because the burnings are what set off the chain of
events. Visually, this opening is also a very strong. 

The off-screen reporter appropriately described the people 
 



responsible for burning the Qur’an as “anti-migrant activists,” but
failed to mention that they had gathered at the command of the
leader of Stram Kurs (Hard Line), a far-right Danish party. We were
only able to learn about this detail from reports in international
newspapers. In reference to the Qur’an burnings themselves, the
M1 reporter simply stated that “they had to make do with this.” As
we learnt, this action was precipitated by the leader of Stram Kurs
being stopped at the border and banned from entering Sweden in
turn, leading to the police cancelling the planned protest. 

After this, the reporter interviewed one of the organisers of the
protest. Rather than asking why the protesters were burning the
Qur’an, he allowed the activist in question to propagate his view
that the cancellation of their demonstration by the police was
“shameful, it was restricting freedom of speech; we have a right to
criticise Islam.” 
 
Overall, the first part of the report (0:25-1:06) placed emphasis on
the legal consideration of banning the demonstration, while
omitting two essential details: the burning of the Qur’an took place
near a mosque, which was clearly a provocation; and, the activists
kicked another copy of the Qur’an like a football in the main
square of Malmö. Again, we could only learn these details from
reports in international newspapers, such as The Guardian, not
from Hungarian public service television. 

c) Denying Sweden’s Muslim Community a Voice & Spreading
Disinformation 
In the next section (1:07-1:14), the reporter played down the
burning of the Qur’an by stating that “the anti-Muslim protest was
limited but that did not stop the violence.” 

According to the reporter, the real violence was the aftermath.
“Where the Qur’an was set on fire by day, Muslim youth ran riot
and set tyres on fire by night, abused the police and threw stones.
Whole streets were set ablaze and by morning only the signs of
devastation remained.” 

https://www.theguardian.com/world/2020/aug/29/riots-rock-malmo-after-far-right-swedish-activists-burn-quran


The report presents a sequence of powerful shots of broken
windows and burning streets, which again were good images.
However, essential information that appeared in other reports was
omitted here, as well. For example, it is not irrelevant that the 300
rioters did not enjoy the support of Sweden’s broader Muslim
community.  

According to The Guardian, Samir Muric, an imam in Malmö,
stepped in front of the police during these clashes and told the
rioters to stop what they were doing. He said they were bringing
shame on their religion. The imam later wrote a post on Facebook
condemning the rioters, saying that those behaving this way were
not true Muslims. This is important, because it shows that the
rioters did not represent the entirety of viewpoints in the local
Muslim community. 
 
Nevertheless, in the third section of the M1 report (1:42-2:14), no
member of the Muslim community was interviewed. Instead, an
elderly blonde woman living in Malmö condemned the riots. In
turn, the reporter explained that this was not the first time this sort
of event had happened in the Swedish city, where “there is a high
proportion of inhabitants with an immigrant background”; “in
addition, unemployment is above the national average and there
is armed violence.” 
 
These statements by the reporter break several professional rules.
First, “inhabitants with an immigrant background” is a very unclear
and inappropriate term. Does it mean anyone who migrated to
Sweden? Anyone whose parents or grandparents came to
Sweden? And, where did they come from? Do people from
Denmark and Norway have an immigrant background? The
caption accompanying the reporter’s voice sheds some light on
these questions, stating that “55 percent of Malmö’s population
have forebears from abroad.” Clearly, this does not mean that
they are all Muslims. 

Another problem is the link being made between immigration,

https://www.theguardian.com/world/2020/aug/29/riots-rock-malmo-after-far-right-swedish-activists-burn-quran


unemployment and violence. This is a serious accusation. What
sociological research or police information does the Hungarian
public service TV base this claim on? The report fails to offer any
answers, but clearly strengthens the discriminatory narrative that
Muslims don’t work and are violent. 

d) Mentioning Unconnected Events to Confirm that Muslim
Migrants Are Undesirable  
The news segment’s fourth section (2:15-2:27) aims to provide
additional confirmation for the anti-Muslim narrative constructed
earlier. As we are shown a Christian church, the reporter asserts
that “every night the church is vandalised.” It is not clear what type
of vandalism this refers to. All we see is two holes in a broken
window. From the point of view of professional journalism
standards, it is very questionable to insert such footage into the
report with no explanation. No information is given about the
nature of the regular crime. But, the subtext accusation is clear:
Muslims (who, as we already know, go around rioting and
shouting God is the Greatest) are vandalising the church at night. 

e) Ending the News Segment on a Note of Islamophobic Bias 
The short final section (2:28-2:49) features reactions to the
events. The mayor of Malmö speaks briefly, condemning both the
Qur’an burning and the riots. In the final three seconds, we hear
that “the Muslim leaders in Sweden have  called on their believers
to show self-restraint.” But, nobody from the Muslim community
actually appears to speak in the news segment. This goes against
the requirement for impartiality. All the other viewpoints are
represented by named individuals, addressing the camera. In
order of appearance, we see the organiser of the far-right protest,
a Swedish citizen complaining about ‘the rioting Muslims’, a
Christian priest complaining about vandalism of his church and
the city’s Mayor. For the sake of  balance, M1 should have
interviewed at least one member of the Muslim community as
well. It would have been news-worthy and informative to show the
protesters’ demands and slogans too,  because they had very
concrete demands. In addition, it would have been in the public
imö’s 700,000 population took part in these disturbances. 



f) Case-Study Summary – One-sided Reporting and Far-right
Bias 
In sum, we can say that a series of professional errors lead to the
framing of these disturbances as destruction caused by violent
Muslim migrants, happening in a city where you are not even
allowed to protest against it. 

Broadcast on 2nd October 2020, the second news report titled
“Survey: Muslims Will even Use Violence to Defend Their Culture”
was not based on any new research but presented old
information in a particular misleading context. This news report
could be called background analysis, which is an important
format in news broadcasting. However, such reports need to follow
the basic rules of journalism relating to the treatment of source
materials and objectivity. 

a) Report Outline 
The whole report is almost five minutes long. Its structure gives
some idea of its message: 

Case Study 2. Distorted Account of Research about
Muslim Peoples’ Attitudes to Violence 

0-0:35 An Islamist terrorist attack took place in Paris a couple of
days ago 
0:36-1:13 Muslims will even use violence to defend their culture
(claim based on M1’s interpretation of Resonating Narratives: The
Scale of Islamist and Far-right Extremism among British Young
People, a report by the Tony Blair Institute for Global Change) 
1:14-1:54 There is a lot of violence in districts where Muslim
migrants live 
1:55-2:43 Migrants don’t respect local laws 
2:44-3:40 Crime by migrants is covered up in Europe 
3:41-4:48 The number of attacks on Christians has soared 

https://hirado.hu/cikk/2020/10/02/felmeres-a-muszlimok-akar-eroszakkal-is-megvedik-a-kulturajukat
https://institute.global/sites/default/files/2020-09/Tony%20Blair%20Institute%2C%20Resonating%20Narratives%20FINAL.pdf
https://institute.global/


b) A Message of Hate 
The message is clear: migrants are violent criminals who don’t
respect the law; wherever they are, crime rates increase,
especially attacks on Christians; there are obvious reasons why
migrants are attacking innocent people with a meat cleaver in
broad daylight. 

The report’s introduction provides the following summary of its
claims: “With the arrival of illegal immigrants, not only has the
number of crimes gone up in Western Europe, but anti-Christian
sentiment has also strengthened. Attacks on Christians rose
between 2008 and 2019, jumping up sharply after 2015. Last year
alone 3,000 anti-Christian crimes were committed in Europe.” How
was this conclusion reached?  

c) The Meat Cleaver Attack in Paris as an Islamophobic Hook 
The Paris meat cleaver attack of 25 September 2020 was the
starting point. Broadcast on 2 October, the M1 report emphasised
two aspects of the event. First, the perpetrator was a “Pakistan-
born man who had arrived in France three years earlier, as an
unaccompanied minor.” Second, the police are treating the case
as an Islamist terrorist attack. The attack itself was rightly
condemned. But, certain relevant details were omitted, such as the
attacker’s quick capture by the police and the fact that the
victims’ injuries were not life-threatening, preventing a greater
tragedy. 
 
d) Research into British Youth Radicalisation as Proof of All
Muslim Peoples’ Violent Nature 
Instead, the report swiftly moved on to discussing Resonating
Narratives by the Tony Blair Institute for Global Change, using the
report to frame the attack through the Islamophobic stereotype
that “Muslims will defend their culture with force.” In introducing
this study, M1’s news report commits two serious professional
errors. First, no mention is made of the fact that Resonating
Narratives applies to the UK, not France. Second, the news reporter
failed to explain that this survey investigates the currency and 



prevalence of extremist ideologies among all young Britons (18-30
years of age), not just Muslims. 

It is worth taking a more detailed look at the Resonating Narratives
survey. Immediately, we find another mistake by the Hungarian
public service broadcaster that severely distorts its findings. The
broadcaster provides a figure for young British Muslims prepared
defend their religion and culture with violence – 15%. However, it
fails to contextualise this figure against the views of non-Muslim
young Britons. 

According Resonating Narratives, 9% of young non-Muslim white
Brits agree with the following statement – “people should be
prepared to go out and fight to defend their religion or culture with
force”. Furthermore, 13% of both groups believe that “violent action
is sometimes necessary and justified to achieve change.” 
 
In other words, the survey does not at all back up the Hungarian
broadcaster’s claims that Muslims are more prone to violence.
Rather, it suggests that a similar proportion of Muslim and non-
Muslim youngsters condone and are prepared to use violence in
some situations. 

 



This is not a case of the glass being half-full or half-empty. The
survey finds that the overwhelming majority — about 85-91% — of
non-Muslim white and Muslim British youth reject violence. As
such, M1’s conclusion that Muslims are more prone to violence
than others is a distortion of the survey’s findings. 

f) Presenting Corrupt Pro-Fidesz Voices as ‘Independent Experts’
on Islam 
In the second half of the news report, its most serious claims are
based on the opinions of two ‘experts’: André Palóc, senior analyst
at the Századvég Institute; and, Zoltán Kiszelly, a political scientist.
On the basis of their prior professional and other statements, both
would be better characterised as pro-Fidesz analysts. It is typical
of the public service media to give voice to experts aligned with
the government, which would not be a breach of impartiality
guidelines if the journalists themselves examined and questioned
what was being said in a fair and impartial manner. In this news
report, however, Palóc and Kiszelly did not back up their claims
with any facts. The reporter allowed all of them to slide without
comment or question. 



For example, the meaning of Palóc’s assertion that “in the districts
and cities where there is a high number of immigrants violent
crime and related problems are on the increase” is not clear. The
meat cleaver attack took place in the vicinity of the Charlie Hebdo
editorial offices, close to the Bastille and the well-known Marais
quarter — hardly a classic “immigrant district”. Similarly, Kiszelly
makes no reference to any sociological research to back-up his
claim that “those who cannot integrate turn to crime and violence,
as we can see in Sweden.” 
 
The same goes for assertions that Western governments and
media are hushing up crimes committed by migrants or that the
West European migration model simply does not work. Lacking
any supporting facts these statements too are not probed with
critical questions by the journalist.  

f) Case-study Summary – No Evidence for Islamophobic
Fearmongering 
In this news report’s conclusion, we do not get any more details
about its claim in the introduction that “attacks on Christians rose
285% between 2008 and 2019, jumping up sharply after 2015.” As
such, we do not know if this claim refers to Europe or Western
Europe. Why the year 2008 is the starting point? What this
increase is being compared to? Most importantly, what kind of
crimes come under the “anti-Christian” label? 

In sum, this news report jumbles together a number of unrelated
issues – the street attack in Paris, a Tony Blair Institute survey into
youth radicalisation in Britain, some anti-migrant opinions and a
vague statistic about anti-Christian crime, neither of the last two
being supported by facts or contextualised with any type of
explanation. This is an example of how easy it is to propagate
ideologically biased material – a long way from the values of
public service broadcasting – by manipulating selective facts
from a survey with the help of strong but unsubstantiated opinions
from people presented as experts. 



The third media item we analyse represents another format – a
live broadcast by M1’s foreign correspondent about an event
linked to migrants living in Germany, from 15th November 2020.
The report, titled “Muslim Pupils Terrorise their German Teachers”,
once again fails to adhere to professional ethics and impartiality
standards, resulting in a strikingly distorted picture of the events. 

a) Anti-Muslim Panic – Equalising the Public News Value of a
Nine-year-old’s Speech and Terrorist Murder of Samuel Paty 
The presenter introduces the report as follows: “teachers at a
Berlin school are terrified of a Muslim pupil and his family. The
schoolboy threatened one of his teachers that he would suffer
the same fate as the beheaded teacher in a Paris suburb.” The
presenter is referring to the murder of Samuel Paty on 16
October 2020. Although this is not stated explicitly, viewers
would have known about the recent attack when an 18-year-old
man from the Republic of Chechnya (Russian Federation)
beheaded the 47-year-old teacher. The Islamist attacker, who
was shot dead by the police, wanted to take revenge on the
teacher for showing satirical cartoons depicting Prophet
Muhammad in a class about freedom of speech. Subsequently,
it transpired that the killer had no connection with the school or
Paty himself. This detail is relevant here, because the news
report in question is about a pupil making threats to a teacher
at his school. 

M1’s Berlin correspondent makes her five-minute report on a
bridge, although it is not clear how far this location is from the
Christian Morgernstern school, in Berlin Spandau where the
events unfolded. The reporter gives the following account: “The
murder of a teacher in France has set off a small avalanche in
Germany,” when a student at a Berlin school threatened to kill 

Case Study 3. Distorted Live Report about a Berlin Pupil
Threatening to Decapitate His Teacher 

https://hirado.hu/kulfold/cikk/2020/11/15/muszlim-diakok-tartjak-rettegesben-a-nemet-tanarokat


his teacher twice. “He made the first threat during the minute’s
silence for the French teacher, shouting out that he supported the
French murder.” Afterwards, the pupil’s parents were not willing to
address the incident, claiming that this was the school’s
responsibility. The boy himself threatened the teacher again,
saying that “if he did not leave his parents in peace, he would
suffer the same fate as the French history teacher.” 

First, we need to question the original editorial decision to film this
report on location. Going live to a reporter clearly gives more
weight to the report, impressing on the viewer that this matter
requires the correspondent’s presence and explanation. In this
particular case, it is indeed surprising and morally wrong that
someone would show approval for a brutal murder. Nevertheless,
it is important that there was no physical attack or injury.
Suggesting that any schoolchild’s threat deserves a live report in
the public service media setts the bar rather low in terms of news
value. 



b) Painting a Partial Picture – Sacrificing Nuance for
Islamophobic Rhetoric  
The report itself omits some basic information. What was the
name of the school? What was the relationship between the
teacher and the pupil? What is there to know about the family
background of the pupil? What did people at the school say about
this? Did the reporter talk to the teacher, the head or the parents?
Instead of answering any of these, the reporter makes general
comments about the situation in Germany.  
 
However, the details of this specific case are far from irrelevant, as
we discover if we look at the more nuanced picture offered in the
original news report by the Tagesspiegel daily. Tagesspiegel spoke
to Jakub Nowak, one of the teachers at the Christian Morgernstern
school who was present at the minute’s silence for Samuel Paty,
when the boy shouted the original threat – “you can kill those who
offend the Prophet.” Nowak explained that there was a rabbi and
an imam present. The latter immediately talked to the boy and
“made it clear that you should not murder anyone.” 
 

https://www.tagesspiegel.de/berlin/an-berliner-grundschule-elfjaehriger-muslim-droht-lehrerin-mit-enthauptung/26609624.html


In addition, Tagesspiegel interviewed the school Head Karina
Jehniche, who had spoken to the pupil’s mother. The mother said
that she and her husband did not agree with what their son said,
and that “the school should handle the matter.” Again, this
demonstrates that the M1 report presents a one-sided and biased
version of the events. The mother’s words, as quoted in
Tagesspiegel, go against M1’s unproven suggestion that the
parents encouraged the boy. According to this version of events,
they simply did not go in for an in-person meeting to discuss the
incident at the school. 

The director believes that it was after her conversation with his
mother that the pupil threatened to do to his teacher “what the
boy did to the teacher in Paris,” if he suffers any disadvantage due
to his earlier words. The Head said that the boy’s classmates were
shocked. Perhaps, their reaction was one of the reasons that
prompted the boy to apologise to his teacher for the threats.

 



Again, we could only learn that the apology has happened from a
Tagesspiegel article published the next day (11 November 2020).
This critical point was omitted in the television report, even though
it was broadcast four days later – a professional error that frames
the event in a different light. In reality, the boy had apologised for
his actions and, the conflict at the school seems to have been
brought under control. 
 
The Hungarian report ignored these details. 

c) From Distorted Account of One Incident to Hateful
Generalisations about Muslims 
In its second half, the reporter moved on to generalising this
incident, claiming that threats like this are endemic in Germany as
a whole. Few facts were offered about where else in and what kind
of events had happened. The reporter quoted Germany’s
Education Minister saying that teachers should receive support. In
addition, the report provided a statistic about the number of pupils
from migrant backgrounds in German schools, but did not explain
exactly what this meant. According to the figure given, 90% of
students have a mother tongue other than German in 27 out of
359 Berlin schools. The reporter then quoted an unnamed
researcher on Islam, who thought that “it was not out of the
question that attacks similar to the murder of Paty would also
happen in Germany.” Here, this report commits the same
professional errors as the report on the Tony Blair Institute study. It
is clear why certain facts are being linked to this incident or are
used to imply a cause-and-effect relationship. Furthermore,
claims made by the unidentified Islam expert are likewise left
uninterrogated. 

In a report swarming with errors, the final words take the cake. The
presenter in the M1 studio responds to the Berlin reporter with a
sensationalist, fear-mongering conclusion – “all of this does not
bode well for the future.” 

https://www.tagesspiegel.de/berlin/muslimischer-schueler-entschuldigt-sich-weitere-berliner-lehrer-sollen-morddrohungen-erhalten-haben/26614616.html


The three case studies we have looked at here represent three
different news formats. All sought to paint a picture of the state of
migration in Europe. Unfortunately, this picture is distorted in all
three case – failure to adhere to professional standards of
impartiality and fairness that led to a misleading representation
of events happening in Western Europe to Hungarian viewers. 

a) Placing these Case Studies in Broader Context 
In the past two years, we have seen at least a dozen similar
stories on the subject of migration from Hungary’s public service
television. Not one interviewed immigrant or Muslim voices – their
perspective is never given. 

It is important for public service media to cover migration, as any
other social process, in an objective and, when necessary, critical
way. Conversely, broadcasting and publishing ideologically-
biased materials will limit pluralistic debate, without which
appropriate democratic decisions cannot be made in the long
run. If professional errors highlighted here were committed out of
carelessness, important operational conclusions should be drawn.
If these are the result of intentional distortion, it is the viewers who
should draw the necessary conclusions – by intentionally ignoring
professional standards, Hungarian public service media is
presenting a false picture of migrants and migration in Western
Europe. 
 

Conclusion – Lies and Distortion 

Link to the Hungarian original:
https://cij.hu/hu/torzitasok-a-kozmediaban/  

https://cij.hu/hu/torzitasok-a-kozmediaban/
https://cij.hu/hu/torzitasok-a-kozmediaban/

